Många tror kanske att det är ett lotteri att lyckas i en annonsering. Så är det inte. Man behöver bara förstå vissa grundprinciper. Låt oss jämföra ett lotteri med en annonsering.
Så här kan ett lotteri se ut. Säg att det finns 55 000 lotter och 7 vinnare. Om du köpt en lott var du säkert tillräckligt lockad av vad du kunde vinna. Om du har en lott så är din chans att vinna ca 1 på 8000. Det betyder att det är mer sannolikt att du slår en sexa med en vanligt tärning fem gånger i rad på första försöket. Ett lotteri är uppbyggt så att den som ger ut lotten alltid har marginalerna på sin sida. Om priset är 5 000 kr och det finns 7 vinnare är prispotten 35 000 kr. Om alla lotter säljs måste de minst kosta ca 64 öre styck för att lotteriet ska gå jämnt upp. Så fungerar ett lotteri.
Annonsering fungerar precis tvärt om. Det är du som ger ut ”lotterna” eller annonsen. För att lyckas måste du bara se till att din annons är tillräckligt värdefull för någon annan att komma och hämta ut sitt ”pris” hos dig. Ju fler annonser du delar ut desto större sannolikhet att du motiverar någon att hämta ut sin vinst.
Frågor att fundera över:
- Vem exakt är min kund? Kön, ålder, intressen osv.
- Vad tycker han/hon är värdefullt?
- Vad skulle motivera honom/henne att använda er produkt/tjänst?