Kräv motprestation – Sälj mer

Vid förhandling med en tänkt kund, kräv alltid en motprestation för arbete du måste göra för kund. Att sälja betyder visserligen många gånger att ge, men inte att du skall vara göra vadhelst kunden ber dig om. Tro på din produkt eller tjänst. Tro på att den till 100% är värd vad du begär för den. Om du måste gå ner i pris för att sälja, ta alltid bort värde först.

Om kunden ber dig göra något, kräv något tillbaka. Frågan kanske lyder: ”Kan man köpa på avbetalning?” Svaret blir då: ”Om jag skulle ordna 24-månaders räntefri avbetalning, vill du köpa då?” Det kräver lite mod, men med denna metod spar du mycket tid och fokus på att hjälpa dem som verkligen kommer att köpa av dig.

När du t. ex. säljer en bil, om kunden vill pruta, säg att om du inte vill betala fullpris så tar vi bort något, kanske någon garanti eller vinterdäck eller något som tar bort värde.

Frågor att fundera över:

  • När en kund ber mig göra något, kräver jag något tillbaka då?
  • När en kund prutar, tar jag bort värde från min produkt eller tjänst innan jag sänker priset?