Ställ frågor – Sälj mer

En fråga engagerar. En fråga behöver ett svar. Ställer du frågor till dina potentiella kunder? Studier har visat att de som ställer frågor snarare än gör antaganden säljer 50% mer!

Om man inte ställer frågor kan man bara sälja på antagande om kundens behov. Och detta blir nog tyvärr ganska många gånger fel. Tänk på följande:

  1. Man antar att den potentiella kunden bara har ett begär.
  2. Man antar att den potentiella kunden förstår att produkten eller tjänsten löser problemet
  3. Man antar att den potentiella kunden medverkar i intervjun bara för att han eller hon lyssnar.

Men, om du ställer frågor säljer du mer.
En säljare som ställer frågor antar ingenting. Tänk på följande:

  • Ju mer den potentiella kunden får tala, ju mer lär du dig. Att lyssna är mer effektivt än att tala.
  • Den potentiella kunden kan mycket väl tvivla på dina uttalanden, men tvivlar sällan på sina egna utlägg.
  • I mänskliga relationer är ofta frågan du ställer till någon av mer intresse än ett uttalande du gör.
  • Frågor du ställer inbjuder till engagemang, uttalanden kräver att den potentiella kunden lyssnar.
  • Och, människor är rädda för att bli sålda till, men inte rädda att köpa!

Fråga att tänka på:

  • Säljer jag på antaganden eller ställer jag frågor?